Köpvillkor:

LEVERANS:

Leverans 1-3 arbetsdagar. Under högsäsong kan leveranstiden vara längre. Vi reserverar oss för fraktförsening. Vi har ingen möjlighet att påverka frakten då vi köper tjänsten av fraktbolag. Du har alltid rätt att häva köpet om du inte godkänner en eventuell förlängd leveranstid. Vi skickar endast en leverans. Är någon produkt restnoterad så väntar vi in alla produkter innan leverans. 
När orden är packad får du automatiskt ett mail på din order, där din faktura/kvitto bifogas.
Obs! Kolla alltid produkterna efter leverans för att säkerställa att inte varorna har tagit skada under transporten.
Om paketet skulle vara trasigt ansvarar du själv för att reklamation sker till posten. Fota den trasiga försändelsen och reklamera bilden till posten på deras hemsida posten.se.
Detta skall göras inom 7 dagar från att du hämtade förändelsen.

Frakt:

0-500 kr 29-49 kr. Vid beställning över 500 kr fraktfritt med varubrev/paket. 95 kr företagspaket med Posten. Skickas till företag och måste finnas någon på plats mellan kl. 8-16.

På vald produkt se du lagerstatus. Finns produkten i lager så kan den skickas omgående. I vissa fall kan lagret diffa om så är fallet så kontaktar vi dig. Viktigt är att du kontrollerar alla dina uppgifter i kassan så att allt är korrekt ifyllt. Vi måste kunna nå dig per telefon och mail om det skulle vara något med din leverans. 

Om leveransen sker med varubrev eller Privpak måste ett svenskt mobil nummer och personens namn som ska hämta ut paketet finnas angivet på leveransadressen. Står det ett företagsnamn riskerar man att inte få ut paketet.

Kontrollera att rätt uppgifter är ifyllda. Vid felaktig adress eller om kunden inte hämtat ut sitt paket hos ombudet skickas paketet åter till Simbutiken efter att ha legat hos ombudet i 14 dagar  och kunden debiteras då med 150:- som skickas i en separat faktura. Det kan löna sig att hämta ut paketet och skicka det åter till oss istället för att låta det ligga kvar hos ombudet.

Produkter som är skrymmande skickas som paket. En extra avgift för dessa skrymmande produkter är 20 kr. Frakten kommer att kosta 49 kr. Ordervärde över 500kr bjuder vi på skrymmande avgfiten.

Expeditionsavgift:

Vid beställning under 200kr tillkommer en extra avgift expeditionsavgift på 25kr. Det är för att vi ska kunna hantera små ordrar.

Varubrev

När paketet packas skickas ett automatiskt mail ut med kollinr. Varubrevet delas ut av brevbäraren i postlådan. Är det skrymmande kommer det till närmsta postombudet. Sms avisering sker endast till svenskt mobilnr. Brevet finns hos ombudet i 14 dagar sedan skickas det åter till oss. Om varubrevet har kommit bort så kontakta oss så att vi kan felsöka ditt brev. När ni kontaktar oss så gör vi en reklamation till Posten. Har Posten inte hittat brevet så skickar vi ut nya produkter efter 7 arbetsdagar från att vi tog emot reklamationen från kunden.

Paket

När paketet packas skickas ett automatiskt mail ut med kollinr. Via kollinummret kan ni söka paketet på Posten.se. Paketet läses först in när det har kommit till Stockholm. Brukar vara vid 19-tiden på kvällen, samma dag som paketet hämtas från oss. När paketet har kommit till ert närmasta ombud där ni har skrivit adress och postnr kommer ett sms att skickas ut till mobilnummret som ni har angivit. Kunden skall vid uthämtandet av paketet kunna uppvisa giltig legitimation. Paketet skickas åter till oss efter 14 dagar. Sms avisering sker endast till svenskt mobilnr. Har paketet försvunnit så kontaktar ni oss och vi gör en reklamation på paketet. Har fraktbolaget inte hittat paketet, så skickar vi ut nya produkter efter 7 arbetsdagar från att vi tog emot reklamationen från kunden.

Företagspaket Posten:

Pris för denna fraktmetod är 95 kr oavsett ordersumma. Ett enkelt och bekvämt sätt att få produkterna på. Vi skickar varorna till företaget. Viktigt är det att det finns någon som kan ta emot paketet mellan klockan 8-16 vardagar. Är det inte någon som kan ta emot paketet blir det en extra avgift på 150 kr.

Outlöst paket: Outlöst paket debiteras 150 kr. 

Hämta i våran fysiska butik på Fyrishov, Uppsala.

Pris för denna fraktmetod är 0 kr. När du beställt på hemsidan får du automatiskt en orderbekräftelse. Lagret packar din vara och vi skickar ett separat mail när den går att hämta i butiken.

Betalning:

Vi har fyra stycken betalningsmetoder.

Kortbetalning -  Direktbetalning – Fakturabetalning- Förskottsbetalning

Korbetalning:

Kortbetalningen med  Dibs betalväxel där allt sker krypterat.Betalning kan göras med Visa och Mastercard. För att betala slå in ditt kortnummer, giltighetstid, CVC-kod samt för vissa kort även 3D Secure-kod.

Direktbetalning:

Swedbank – Nordea - Handelsbanken När du kommer till kassa och valt kan du välja att logga in på din bank och betala med din bankdosa.

Fakturabetalning:

När man väljer faktura måste man fylla i sitt personnummer, en kreditupplysning sker automatiskt och man får efter ca 14 dagar ett brev att en kreditupplysning är gjord.Denna kreditupplysning sker helt automatiskt och personalen på simbutiken.se ser inte dessa uppgifter. För att handla mot faktura godkänns inte betalningsanmärkningar.
När orden är packad får du automatiskt ett mail på din order, där din faktura/kvitto bifogas.

Du har 30 dagar på dig att betala fakturan från att vi skriver ut din order. Maxbelopp för fakturan är 1500 kr inklusive moms. Du skall vara folkbokförd på samma adress som du anger vid beställningen. Påminnelse avgift är 60 kr. Den skickas ut 5 dagar efter sista betal datum. Betalas inte fakturapåminnelsen så skickas det till Inkasso. När tiden går ut så lämnas ärendet över till Kronofogden. Vid några oklarheter kontakta oss snarast angående fakturan så att inget missförstånd uppstår. Pris för att välja fakturabetalning är 19 kr.

All kontakt vid fakturafrågor sker mellan beställaren(personen på beställningen) och Simbutiken.

Förskottsbetalning:

Du lägger en beställning och väljer förskottsbetalning. Vi kommer maila ut en orderbekräftelse till dig inom 24 timmar där du kan se giltigt ocr-nr samt kontonr som insättningen skall göras till. Observera att detta alternativ har en längre hanteringstid. Orderns skickas först då pengarna syns på vårt bankgiro.

 

Retur/Ångerrätt

Vill du nyttja din returrätt kan detta göras inom 90 dagar från att du mottagit ditt paket. Detta gäller även badkläder och REA varor. Varorna måste vara oanvända och returneras i originalförpackning och med alla etiketter på. Badkläder kan provas med underkläder på och retuneras om alla etiketter sitter kvar.
Varan bör förpackas väl, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen.

På hemsidan kan du köpa returfrakt för 75 kr (gäller upp till 20 kg)
1. Handla returen på simbutikens hemsida, vid fraktsätt välj hämta i butik så betalar du ingen frakt.
2. Vi kommer att skicka ut etiketten via mail till dig.
3. Skriv ut etiketten på din laserskrivare och klistra den på försändelsen.
4. Lämna in den till ditt ombud.
5. Om några dagar får vi din retur och när returen är godkänd, skickar vi ett mail till dig.

Tänk på!
- Packa produkterna med tåligt emballage.
- Du ansvarar för att produkten inte skadas i leveransen.
- Du behöver kunna skriva ut på en laserskrivare.

 

All kontakt vid retur/ångerrätt sker mellan beställaren(personen på beställningen) och Simbutiken.

Steg för steg Returer/Ångerrätt

1. Packa varan väl, du kan använda samma plastpåse/kartong som ordern kom i eller använda egen förpackning.

2. Bifoga följesedel eller kvitto, (följesedel & kvitto får du även på mail efter lagd order)

3. Frankera försändelsen och lämna in hos ett ombud, tänk på att du ansvarar för returförsändelsen.
Returen skickas till: 
simbutiken
Idrottsgatan 2
75333 Uppsala

Vi hanterar returer varje dag, När vi mottagit din retur kommer du få ett mail med en kreditfaktura, Detta innebär att varan kommit åter och att beloppet har krediterats.

Har du betalat med kort/direktbetalning återsätts pengarna inom 15 bankdagar, 
Har du valt faktura, dras beloppet på kreditfakturan av från ordinarie fakturan och du betalar endast mellanskillnaden på de produkter du behållit
Har du valt förskottsbetalning, behöver vi dina bankuppgifter för att kunna återsätta pengarna.

Byte

Då vi inte tillämpar byte lägger du själv en ny beställning på hemsidan.

Reklamation:

En konsument  har enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (minst två månader) från att ett fel upptäckts. Kontakta oss före reklamation för en snabb hantering av ärendet. Uppge ditt namn och ordernummer samt vilken vara det gäller. Vi skickar ut en retursedel till dig. Vi står inte för returfrakten om du skickar tillbaka varan själv. Om varan inte bedöms som en reklamation står kunden för returfrakten och frakten åter till kunden. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Retur sänds till:

Simbutiken
Idrottsgatan 2
753 33 UPPSALA

All kontakt vid reklamationsfrågor sker mellan beställaren(personen på beställningen) och Simbutiken.

Reklamationsformulär

Personuppgifter:

I samband med din beställning samlar vi in vissa personuppgift för att kunna hantera ordrar och ge bra service till våra kunder.
Vid beställning samlar vi in namn, adress, postnummer, ort, telefonnummer, Ip-adress, e-post adress och/ev. person nummer om man beställer mot faktura.
Vi samlar in och lagrar personuppgifter för att kunna uppfylla avtal gentemot våra kunder.
Dessutom lagras personuppgifter i vårat faktureringsprogram.

Personuppgifter lagras på kundkortet och på order som läggs i butiken. Om ni väljer att få e-postutskick lagras er mailadress i en e-postlista. Vi skickar inte ut nyhetsbrev mer en gång/månad där kan man enkelt kan avregistrera sig för nyhetsbrevet.

Den tekniska lösningen som vår butik vilar på uppfyller GDPR (General Data Protection Regulation)krav både när det gäller säkerhet och uppfyller den registrerades rättigheter.
Våra leverantörer tillhandahåller även ett avtal där dom förbinder sig att uppfylla kraven GDPR ställer. Kundens uppgifter samlas in i två olika register, nätbutiken och i vårat faktureringssystem.

Vid beställning mot faktura görs en kreditupplysning och den hanteras av Creditsafe.

Vi sparar personuppgifter så länge som det är nödvändigt och därefter raderas de.

Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:
Simbutiken
Skäggesta 201
75592 UPPSALA

 

Vid köp av våtdräkt

Om du som kund orsakar revor/hål eller skador på våtdräkten omfattas den inte av öppet köp eller returrätt. Använd medföljande handskar när du provar våtdräkten.

Här kan du läsa mer om distans- och hemförsäljningslagen som vi tilllämpar: Obs! Kolla alltid produkterna efter leverans för att säkerställa att inte varorna har tagit skada under transporten. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer.

Villkoren gäller för svenska beställningar.